Monday, November 30, 2009

PUISI BUAT TEMAN




Assalamualaikum.

Kepada pembaca sekalian, maaflah. Harini bilalsubuh buang tebiat sikit. Nak bermadah puisi sikit. Dulu memang suka buat, hadiahkan kat kawan-kawan. Tapi sekarang ni masa tak mengizikan untuk bermetafora.

Sajak ni pon bilalsubuh terfikir ketika jalan kaki nak ke masjid solat isya' tadi. Jadi, bilalsubuh namakan sajak ni SAJAK BERJALAN.

Bunyinya...:


sudilah engkau berjalan bersamaku,
hingga ke akhir hayatmu,
agar bersama berpimpin tangan,
menyusuri denai-denai ke syurga,
yang tengahnya penuh duri,
hujungnya masih misteri,
namun destinasinya kekal abadi.


Sajak pendek lagi mapan ni bilalsubuh tujukan kepada sahabat-sahabat, kenalan-kenalan, ahli keluarga dan sesiapa sahaja yang ultimate mission nya adalah syurga.

Sesungguhnya syurga itu milik Allah. Bilalsubuh tidak layak untuk mengatakan 'inilah jalannya'! Kerana bilalsubuh sendiri masih dalam proses 'meng-google' denai-denai tersebut. Apa yang bilalsubuh harapkan hanyalah mengajak kalian bersama-sama menyusuri jalan ini kerana syurga itu terlampau tinggi nilainya. Seratus tahun hidup pon masih belum tentu dapat buat investment yang cukup untuk membeli syurga Allah.

Semoga Allah mengampuni dosa kita semua.

Barakallahufiikum.

3 comments:

  1. salam..

    just wondering, ape yg saudara bilalsubuh maksudkan "bilalsubuh sendiri masih dalam proses 'meng-google' denai-denai tersebut"?

    ReplyDelete
  2. o0o0o0...apa yang bilalsubuh maksudkan dengan meng-google tu adalah mempraktikkan apa yang telah ditetapkan dalam Alquran dan sunnah. namun, kita bukan maksum dan kita buat kesalahan. jadi, kena sentiasa muhasabah and allign balik dengan cara yang betul. kiranya secara ringkas, maksudnya, bilalsubuh sendiri pun masih tak betul. kadang-kadang tersesat jugak but, how fast we turn back to the correct path is more important. hehhe...

    ReplyDelete